سرخط خبرها
محله شقایق و مشکلاتی که از زیرساخت‌ها سرچشمه می‌گیرد

500  میلیون تومان برای شقایق

  • کد خبر: ۴۵۵۵
  • ۱۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۳
500  میلیون تومان برای شقایق

لیلا لاریچه - محله شقایق یکی از محلات قدیمی منطقه9 است که خیلی‌ها می‌گویند به خاطر یک سوپری قدیمی به این نام معروف شده است. محله‌ای که ساختمان‌های آن گواه قدمتش است و کوچه‌های درهم رفته‌اش از سازه‌هایی خبر می‌دهد که فارغ از اصول شهرسازی قد کشیده‌اند. اصولی که رعایت‌نکردن آن‌ها باعث کم‌شدن خدمات شهری می‌شود؛ خدماتی که اهالی از نبود آن گلایه دارند و شهرداری به‌خاطر مشکلات شهرسازی از ارائه آن‌ها عاجز است.

 

شهرداری رسیدگی نمی‌کند
سری به محله شقایق می‌زنم. نامی زیبا برای یک محله از همان ابتدای خیابان چشم‌نواز است و افق کوه در انتهای این خیابان آن را جذاب‌تر نیز می‌کند. می‌خواهم با اهالی به صحبت درباره محله‌شان بایستم. از ابتدای شقایق تا حدود کوچه‌های شقایق10 همه از عملکرد شهرداری و آسفالتی که اخیرا بر تن خیابان ریخته شده راضی هستند. آقای نوری که از قدیمی‌های محله است و اینجا سوپرمارکتی دارد، می‌گوید: اگر از من می‌پرسی می‌گویم این محله تا شقایق5 خوب است و از آن به بعد شرایط بد می‌شود و هرچه بالاتر هم بروی بدتر می‌شود. نه اینکه مردم بدی داشته باشد ولی بافت خوبی ندارد. انگار یک دفعه از شهر پایت را توی یک روستا می‌گذاری. نمی‌دانم چطور است که شهرداری هم به اینجا رسیدگی نمی‌کند. لابد می‌خواهد همان طوری بماند. شما نمی‌دانید چه خبر است؟
آقای عمانی که داخل مغازه است هم می‌گوید: بله همین چند وقت پیش سر آسفالت نکردن شقایق جنوبی مردم ریختند و سروصدا کردند. بنده‌های خدا حق هم دارند، هرکسی باشد توقع دارد. ناتنی که نیستند.

 

فاضلاب را جمع کنند
نگران از اینکه اهالی شقایق جنوبی برخورد خوبی با من نداشته باشند از سراشیبی خیابان بالا می‌روم. چند خانم را می‌بینم که مثل محله‌های قدیم جلو در خانه نشسته‌اند و مشغول صحبت هستند. زهرا و زینب که دو خواهر و دو همسایه هستند می‌گویند: ما سال‌هاست که در این محله ساکن هستیم اما هیچ وقت به این محله رسیدگی نمی‌شود فقط تازگی‌ها کمی به محله توجه کرده‌اند و گفته‌اند که می‌خواهند چند تا طرح با نظر خودمان اجرا کنند. خدا کند همین فاضلاب را جمع کنند که مایه بیماری بچه‌ها شده است.
کمی جلوتر می‌روم. چند خانم کنار یک مغازه کوچک محلی ایستاده‌اند. آن‌ها از نیامدن طرح اگو به بالای شقایق یا همان شقایق جنوبی گلایه دارند. یکی از خانم‌ها که از حدود 4سال قبل در این محله ساکن است، می‌گوید: اینجا ما نه پیاده‌رو درست و حسابی داریم و نه خیابان‌های مناسب. اهالی همه ماشین دارند و چون خانه‌ها کوچک است در کوچه پارک می‌کنند و رفت و آمد سخت است و اگر خدای نکرده اتفاقی بیفتد ماشین آتش‌نشانی رد نمی‌شود. اگر می‌شود بگویید، هم این خیابان را پهن کنند و هم فکری به حال چاله‌هایش بکنند. پیاده‌روها را هم که خودتان می‌بینید چقدر خراب است.

 

منطقه مهندسی‌ساز نیست
برای پیگیری مشکلات مردم ساکن در شقایق با معاون اجرایی منطقه گفت‌وگو می‌کنیم. فرهاد ذبیحی می‌گوید: محله شقایق یکی از قدیمی‌ترین محلات منطقه9 است که بیشتر قشر زحمتکش کارگری در آن زندگی می‌کنند. در راستای حقوق شهروندی ما در راسته خیابان شقایق به دنبال سامان‌دهی‌هایی هستیم اما این نکته هم لازم است مدنظر شهروندان ساکن در منطقه باشد که از نظر بافت مسکونی، این منطقه مهندسی‌ساز و مورد تأیید شهرداری نیست. باوجود بافت غیراصولی باز هم به دنبال افزایش خدمات و رضایتمندی اهالی هستیم و به‌دلیل اهمیت محله به همراه شهردار منطقه بازدیدی از آنجا انجام شده است.
وی می‌افزاید: تاکنون 70درصد کانال‌های روباز آب‌های سطحی در این محله سرپوشیده شده و طی جلساتی که با شورای بهداشت و اداره آب و فاضلاب داشتیم، طرح اگو منطقه پیگیری و تا حدودی اجرا شده است اما تکمیل‌نشدن آن در شقایق جنوبی را از اداره مربوطه پیگیری خواهیم کرد. در روزهای گذشته زمین ورزشی شقایق11 را نیز با متراژ 500متر مربع به درخواست اهالی آسفالت کرده‌ایم و فنس‌کشی آن نیز در دست اقدام است.
ذبیحی ادامه می‌دهد: همچنین با اجرای طرح محله ما نظرات مردمی را درباره تغییرات محله جویا شده‌ایم و براساس اولویت‌هایی که وظایف شهرداری است اقدامات اجرایی را به‌زودی شروع خواهیم کرد و با اعتبار 500میلیون تومان به اولویت‌های مدنظر اهالی خواهیم پرداخت. لکه‌گیری آسفالت این محله نیز تا آذر ماه تمام خواهد شد و باتوجه به اینکه یکی دیگر از اولویت‌های اهالی پیاده‌روسازی است بهسازی معابر را نیز در دستور کار داریم. اقدام ارزنده دیگری که در این منطقه انجام شد مبارزه با پشه سالک بود که توری رایگان در مناطق بالا نصب شد.
وی در پایان می‌گوید: برنامه دیگری که در دست اقدام برای این محله داریم اصلاح هندسی خیابان اصلی و تقاطع شقایق 10، 11 و 12 است که به‌زودی آن را نیز شروع خواهیم کرد ولی ذکر این نکته را برای اهالی محترم ضروری می‌دانم که در اجرای برنامه‌ها معبرهای اصلی و پرتردد در اولویت هستند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->